Lògica expositiva i públics. Mètodes i actituds en l’àmbit expositiu de l’Art Contemporani

“Lògica expositiva i públics. Mètodes i actituds en l’àmbit expositiu de l’Art Contemporani”

Aquí teniu l’storify del curs.

El paper de la comunicació unidireccional en els mitjans s’ha vist qüestionat amb l’ús d’internet, que permet no tal sols ser consumidor d’una informació sinó que també dóna l’oportunitat de ser productor de continguts. Aquest principi del subjecte com a “prosumer” (productor i consumidor a la vegada) és un fet que cada cop està més present en la creació contemporània i que necessita d’una reflexió global, però també específica en la conceptualització i la gestió d’aquests tipus de projectes. Les relacions entre els diferents agents culturals que participen d’un projecte també estan en un procés de transició en el que cada cop més es reclamen organitzacions horitzontals que permetin no tan sols una major democratització sinó que també tenguin la capacitat
d’acollir noves propostes.

En aquest curs s’identificaran tendències, es comentaran experiències i produccions artístiques per donar eines que ajudin a desenvolupar nous models de projectes expositius en una nova situació de relació entre els agents que n’integren el context.

Dirigit a

Comissaris, crítics, galeristes, personal de museus i institucions artístiques, educadors, gestors culturals, artistes, docents i totes aquelles persones interessades en la reflexió sobre l’art actual.

Docent

Mercè Alsina

Dates

19 i 20 d’octubre de 2012

Horaris

Dia 19 de 17 a 21h, dia 20 de 9’30 a 14’30h i de 16 a 19h.

Duració i format

El curs té una durada de 12 h. Curs presencial.

Nombre de participants

Mínim 10 i màxim 13.

Lloc

TRES SERVEIS CULTURALS
Corderia 15, baixos. Palma

Quota

120 €

Informació i inscripció

tinacodina@gmail.com
971 718 786

Objetius

Capacitar o reciclar professionals per concebre, planificar i dirigir l’organització d’exposicions, tant des de l’àmbit públic com des del privat, que integrin la participació dels públics en els diferents estadis de l’exposició. Analitzar deiverses experiències i identificar tendències. Conèixer i diagnosticar el context en el qual s’ha de desenvolupar l’exposició: comunicació i difusió. Com integrar el context com a concepte. Treballar els perfils de públic i noves maneres de construir relacions en el context de l’art. Integrar l’autogestió dels públics. Conèixer altres experiències d’organització i de gestió de públics. Explorar altres categories d’espais i estratègies de participació. Reflexionar sobre diferents experiències exposictives i artístiques. Fomentar l’actuació creativa.

Metodologia

S’analitzaran a partir d’una introducció teòrica els aspectes plantejats en el programa del curs. S’analitzaran algunes de les pràctiques d’alguns dels espais de referència per l’art actual com la Tate Modern, el Palais de Tokio o la Fundació Tàpies entre d’altres, així com el treball d’artistes com Xavier Le Roy, Thomas Hirschhorn, Mike Nelson, Bestué-Vives, Song Dong, Enric Maurí, Thomas Struth, Bruno Serralongue, Olafur Eliasson, Mauricio Dias i Walter Riedweg, Pascale Marthine Tayou, Faisal Abdu’Allah, Joan Morey …

Programa del curs

Divendres 19 d’octubre de 17 a 21h.
Estètiques de la contemporaineïtat. Cap a la lògica del laboratori.

• Pràctiques artístiques i poètiques per a la construcció de les relacions humanes polítiques i socials. Del concepte al context. (Bourriaud, Rancière, Laddaga…)

Esfera pública. El públic de la cultura, prosumidor. La transformació de la indústria de continguts i la comunicació.

• La construcció de públics i d’opinió pública. De l’Accés Universal a la cultura i el coneixement a l’experiència i la connectivitat.

• Autor/Espectador Productor/Consumidor. El repte de l’auto organització i l’auto
aprenentatge. El rol del públic com a part mateixa de la producció i com a part del sentit artístic. Respostes per accedir a noves audiències.

Dissabte 20 d’octubre de 9:30 a 14:30h.
L’evolució del concepte exposició. Fórmules de co-treball i transversalitat.

• La lògica de l’exposició. Més enllà del cub blanc.
• Nous espais amb noves maneres de producció.

El lloc/Els llocs de l’exposició. Espai públic en construcció, espais relacionals i comunitaris.
• La nova centralitat dels espais col·lectius, com a identitats dinàmiques en transformació permanent.
• Estratègies de participació.

Dissabte 20 d’octubre de 16 a 19h.

Accions artístiques i nous models de comissariat que exploren situacions i comportaments nous en el context expositiu.
• Exposicions portàtils. Accions. Accions col·lectives. Propostes que responen als reptes exposats durant les sessions anteriors.

Experiències artístiques i expositives.

Perfil biogàfic de la docent

Mercè Alsina (1966) Llicenciada en Geografia i Història per la Universitat de Barcelona, especialitat en Història de l’Art, i Postgrau en Gestió Cultural i del Patrimoni pel Centre Europeu del Patrimoni, Museu d’Història de la Ciutat, Barcelona. Experta en gestió i comunicació en l’àmbit cultural, comissària d’exposicions independent i crítica d’art.

Membre de l’Associació Catalana i Internacional de Crítics d’Art (ACCA i AICA). Actualment secretària de la secció catalana.

Autora de diversos documentals sobre cultura i comissària de més d’un centenar
d’exposicions, entre les que destaquen les programades a la galeria ARTUAL i la GALERIA 44, de Barcelona; així com el cicle ‘Confluències en un interval’, del Museu Abelló de Mollet del Vallès.

Editora del portal Mur Crític, plataforma de recursos documentals d’art i pensament contemporani. Forma part del comitè científic de la revista Emblecat.

Dirigeix els curs de “Comissariat i muntatge d’exposicions” i el taller “Crítica d’Art”
de l’Associació Catalana de Crítics d’Art.

Professora del Màster en Disseny i Direcció de Projectes Expositius i del Màster en Exteriorisme: Esdeveniments i Espais Efímers per la UPF, Universitat Pompeu Fabra i ELISAVA, escola superior de disseny. Responsable i professora de cursos de “Gestió Cultural” i “Muntatge d’exposicions” per a la FAPAE (Federación de Asociaciones de Productores Audiovisuales de España). Ha estat professora del Màster en Produccions Editorials per la Universitat d’ Alcalá de Henares.

Un pensament sobre “Lògica expositiva i públics. Mètodes i actituds en l’àmbit expositiu de l’Art Contemporani

  1. Retroenllaç: #espaideformacio3 | delirandounpoco

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s